Porady

Praca biurowa i schorzenia z nią związane

Praca biurowa i schorzenia z nią związane

08.02.2018

Większą część dnia spędzasz siedząc przed komputerem, a jedyną aktywnością jaką wykonujesz jest przejście do zaparkowanego nieopodal biura samochodu? Aż 7 na 10 aktywnych zawodowo Polaków pracuje w pozycji siedzącej. Wielogodzinne pozostawanie w jednej pozycji oraz wykonywanie powtarzających się czynności wiąże się z konsekwencjami zdrowotnymi. Sprawdź co może ci grozić i jak poradzić sobie z niechcianymi dolegliwościami.

Zespół przeciążeniowy kręgosłupa, bóle głowy i ramion, łokieć tenisisty czy golfisty, zapalenia nerwu łokciowego, pośrodkowego, promieniowego, zespół cieśni nadgarstka, problemy z krążeniem i żylaki, choroby oczu to lista najczęstszych schorzeń, na które narażeni są pracownicy biurowi.

W jaki sposób fundujemy sobie wyżej wymienione dolegliwości?
  • Długotrwałe przebywanie w niewłaściwej pozycji („garbienie się”, wysuwanie głowy do przodu, zakładanie nogi na nogę),
  • Nieprawidłowe ustawienie dłoni czy opieranie łokci o blat biurka,
  • Nieprzestrzeganie podstawowych zasad ergonomii (niewygodne krzesło, niepoprawne ustawienie monitora),
  • Zła organizacja pracy,
  • Wielokrotne wykonywanie tych samych ruchów (pisanie na klawiaturze komputera, operowanie myszką).

Jak sobie z tym radzić? Lepiej zapobiegać niż leczyć! Pamiętaj, że dobry pracownik to przede wszystkim zdrowy pracownik. Jeśli znajdujesz się w „grupie ryzyka” koniecznie zapoznaj się z listą porad, które pomogą ustrzec się przed niechcianymi dolegliwościami:

  1. Urozmaicaj pracę innymi czynnościami- wymusi to zmianę pozycji.
  2. Co godzinę zrób krótką przerwę- wstań, przeciągnij się, przejdź się, a jeśli to możliwe zrób prostą gimnastykę.
  3. Przestrzegaj zasad ergonomii pracy- odpowiednio przygotuj stanowisko pracy.
  4. Korzystaj z przyrządów wymuszających prawidłową pozycję ciała- piłka fit ball lub poduszka sensomotoryczna.
  5. Roluj się i rozciągaj- poświęć 15 minut dziennie na streching i ćwiczenia z wałkiem.
  6. Bądź aktywny fizycznie- szczególnie polecamy ćwiczenia z elementami jogi lub pilatesu.
  7. Wypoczywaj aktywnie- częste spacery, jazda na rowerze, pływanie.
  8. Skorzystaj z usług fizjoterapeuty- masaż relaksacyjny, rozluźnianie mięśniowo- powięziowe, ćwiczenia terapeutyczne.

Zwróć uwagę na niebezpieczne symptomy takie jak: bóle w nocy, budzenie się w nocy, bóle i zawroty głowy, drętwienie kończyn, wypuszczenie przedmiotów z dłoni, problem ze znalezieniem wygodnej pozycji, częste skurcze mięśni (np. łydek), ograniczenie ruchomości, sztywność i tkliwość mięśni.

W przypadku stwierdzenia istnienia dolegliwości konieczne jest jak najszybsze skorzystanie z porady lekarskiej i podjęcie leczenia. Być może konieczna okaże się iniekcja (blokada okołostawowa, podanie osocza bogatopłytkowego, wiskosuplementacja), terapia z fizjoterapeutą lub zabiegi fizykalne.

Nie wiesz jakie kroki powinieneś podjąć? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i zaproponują najbardziej optymalne rozwiązanie.

ORTOPEDIC AND REHABILITATION CENTER ORTOMASTERS

ul. Warowna 1 lok. U4
02-654 Warszawa
Opening hours:
Monday-Friday: 8:00 - 21:00
Saturday-Sunday: 10:00 - 20:00
Payment: by cash or by credit card
WE DISPOSE MARKED PARKING SITES right in front of the Clinic. Access Medical Clinic using buses: 136, 141, 172. Stop is located directly in front of the facility, about 100 meters from the clinic.
© Wszelkie Prawa Zastrzeżone Ortomasters | Pobierz Regulamin Ortomasters